Kto ma dostęp do moich danych i kto może je edytować?
Ponieważ wszystkie zabezpieczenia dotyczące danych zdrowotnych służą utrzymaniu ich w tajemnicy i pełnym bezpieczeństwie, dostęp do konta możliwy jest tylko w dwóch przypadkach:
-
pełny dostęp do konta i zarządzanie informacjami o zdrowiu przez właściciela konta
Umożliwia on pełną kontrolę znajdujących się na koncie informacji, zarządzanie dostępem do danych i wprowadzanie nowych danych o zdrowiu.
Aby uzyskać dostęp do konta konieczne jest podanie nazwy użytkownika oraz hasła. Dane te użytkownik konta ustala samodzielnie w trakcie zakładania konta. Należy pamiętać, by dane dostępowe zapisać i zachować w bezpiecznym miejscu (w tym celu można skorzystać z dostępnej na stronie "Karty kodów OSOZ"). Jeśli zapomnimy nazwę użytkownika lub hasło, tracimy możliwość zalogowania się na konto. Ze względu na anonimowość konta, dane dostępowe ustalane w momencie zakładania konta są szyfrowane.
-
dostęp do Elektronicznej Kartoteki Pacjenta przez lekarza
Umożliwia lekarzowi dostęp do Twoich danych zgromadzonych na koncie, automatyczne wprowadzanie informacji o wizycie, przepisywanych lekach itp. Aby lekarz mógł uzyskać dostęp do twojego konta, wymagana jest Twoja zgoda - czyli autoryzacja dostępu. Aby zezwolić lekarzowi na dostęp do konta musisz podać czterocyfrowy kod PIN. Używany jest on do potwierdzenia wykonania usługi i tym samym zapisania transakcji zdrowotnej na Indywidualnym Koncie Zdrowotnym Pacjenta. Kod PIN używany jest również do dostępu do Elektronicznej Kartoteki Pacjenta przez lekarza. Jeżeli nie potwierdzisz dostępu kodem PIN, lekarz nie uzyska samodzielnie dostępu do Twoich danych.
Kod PIN ustalasz samodzielnie podczas zakładania konta na portalu www.osoz.pl lub w momencie wydawania karty w placówce medycznej.
Pamiętaj także, że Twoje dane nadal pozostają anonimowe, co oznacza, że nikt poza lekarzem któremu udzielasz dostępu do konta, nie jest w stanie się dowiedzieć o Twoich problemach zdrowotnych.
Mój lekarz nie współpracuje z OSOZ, czy mogę sam dopisywać dane?
Oczywiście!
System tworzony był z myślą o pacjencie i umożliwia samodzielne gromadzenie danych dotyczących własnego zdrowia. Zawsze możesz sam wpisać dane o zakupionych lekach, uczuleniach, wynikach badań lub poradach lekarskich. Dzięki temu Twoja elektroniczna kartoteka będzie kompletna.
Jeżeli lekarz nie współpracuje z OSOZ, wystarczy dostęp do Internetu, aby przekazać mu informację o Twoim stanie zdrowia lub wynikach badań - logując się samodzielnie do Indywidualnego Konta Zdrowotnego. W szczególnych przypadkach można korzystając z technologii mobilnych (laptop, pda) dostarczyć lekarzowi wiedzę na temat własnego zdrowia.
Jednakże, aby dane gromadzone były w sposób automatyczny, szukaj placówek (aptek, przychodni) z logo OSOZ. Wszędzie tam, gdzie znajdziesz na witrynie logo OSOZ, wszystkie informacje o świadczonych dla Ciebie usługach medycznych oraz zakupionych lekach trafią wprost na Twoje Konto Zdrowotne. Wystarczy, że okażesz Kartę Zdrowia Pacjenta - Twój klucz do Konta.
Jeżeli jednak lekarz lub apteka nie mają logo OSOZ, spytaj, czy działają w systemie OSOZ i poleć im odwiedzenie strony www.osoz.pl. Być może jeszcze nie wiedzą, jak bardzo OSOZ może być pomocny w trakcie ich codziennej pracy.
Co warto pamiętać o dostępie do konta?
- Twoje konto jest anonimowe i w żaden sposób nie umożliwia powiązania danych na koncie z Twoją osobą bez Twojej wiedzy.
- Dostęp do konta masz tylko Ty i Twój lekarz (za Twoją wiedzą i zgodą).
- Wszystkie placówki z logo OSOZ automatycznie prześlą na Twoje konto wszelkie dane dotyczące Twojego zdrowia.
- Zawsze masz możliwość samodzielnego uzupełniania informacji na temat swojego zdrowia.
- Zapisz i zachowaj w bezpiecznym miejscu dane dostępowe do swojego konta – nazwę użytkownika, hasło oraz kod PIN.